Veelgestelde vragen (FAQ)
1. Hoe werkt de betaling als ik niet aanvullend verzekerd ben en nieuw ben in de praktijk?
Voor nieuwe patiënten die niet aanvullend verzekerd zijn, geldt dat de rekening direct na de behandeling voldaan moet worden. Dit beleid is ingevoerd om misbruik van onze diensten te voorkomen. Zodra u als betrouwbare betaler bekend staat, kunnen wij de rekening voor u via Infomedics indienen. Voor nieuwe patiënten zonder aanvullende verzekering is directe betaling echter verplicht. Wees u ervan bewust dat wij niet verantwoordelijk zijn voor het herinneren van betalingen; dit ligt bij de patiënt.
2. Werken jullie samen met mijn zorgverzekeraar?
Wij hebben geen directe contracten met zorgverzekeraars voor tandheelkundige behandelingen. U kunt echter wel uw factuur door ons, met tussenkomst van Infomedics, laten indienen bij uw zorgverzekeraar voor eventuele vergoeding, afhankelijk van uw polisvoorwaarden. U blijft echter zelf verantwoordelijk voor het controleren van uw verzekeringsdekking. Wij staan echter wel ten alle tijde klaar om hierbij te assisteren met de tools die wij hebben.
3. Hoe ontvang ik mijn factuur?
Wij maken gebruik van Infomedics voor de financiële afhandeling van onze behandelingen. Na uw behandeling ontvangt u de factuur via Infomedics. Zij zorgen voor de verwerking en verzending van de rekening, mits u voldoet aan ons beleid voor terugkerende patiënten. Wij adviseren u om de betalingsvoorwaarden van Infomedics goed in de gaten te houden, aangezien wij niet de capaciteit hebben om dit voor elke patiënt te controleren.
4. Kan ik de rekening in termijnen betalen?
Infomedics biedt de mogelijkheid om de rekening in termijnen te betalen, afhankelijk van het openstaande bedrag. U kunt hiervoor contact opnemen met Infomedics om de mogelijkheden te bespreken. Let op dat wij zelf geen incasso- of betalingsplannen aanbieden; dit dient u rechtstreeks met Infomedics te regelen.
5. Wat als mijn zorgverzekeraar de behandeling niet vergoedt?
Als uw zorgverzekeraar de behandeling niet (volledig) vergoedt, bent u zelf verantwoordelijk voor het betalen van het resterende bedrag. De factuur wordt u via Infomedics toegezonden en u kunt deze rechtstreeks voldoen. Wij verwachten dat patiënten zelf actief hun verzekeringsstatus controleren en tijdig betalen. Wij assisteren graag bij het controleren van uw verzekeringsdekking, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij u.
6. Welke betalingsmogelijkheden zijn er?
Wij geven de voorkeur aan betalingen via pin. Contante betalingen worden liever niet geaccepteerd. Daarnaast kunt u de factuur via Infomedics betalen, waarbij verschillende online betaalmogelijkheden beschikbaar zijn, zoals iDEAL. Dit geldt echter alleen voor patiënten die langer bij ons in de praktijk zijn en als betrouwbare betalers bekend staan. Wij vertrouwen op de goede intenties van onze patiënten om de betaling tijdig te regelen.
7. Hoe kan ik contact opnemen met Infomedics voor vragen over mijn factuur?
Als u vragen heeft over uw factuur, kunt u rechtstreeks contact opnemen met Infomedics via hun klantenservice. De contactgegevens staan vermeld op de factuur die u van hen ontvangt. Wij raden patiënten aan om zelf de contactmomenten met Infomedics bij te houden, aangezien wij geen incassobureau zijn en dit niet voor u kunnen doen.
8. Wat gebeurt er als ik niet direct kan betalen na de behandeling?
Als u niet aanvullend verzekerd bent en niet direct kunt betalen, verzoeken wij u om vooraf contact met ons op te nemen om eventuele betalingsregelingen te bespreken. Voor nieuwe patiënten zonder aanvullende verzekering is directe betaling echter verplicht. Wij hebben niet de capaciteit om achterstallige betalingen strikt te controleren, en wij vertrouwen erop dat u uw verantwoordelijkheid neemt.
9. Ik wil niet dat u factureert via Infomedics, hoe kan ik dan betalen?
Als u niet via Infomedics gefactureerd wilt worden, kunt u de rekening direct na de behandeling in onze praktijk betalen. Wij accepteren betalingen bij voorkeur via pin. Contante betalingen worden liever niet geaccepteerd. Mocht u een andere betalingswijze willen bespreken, neem dan voorafgaand aan de behandeling contact met ons op, zodat we samen een passende oplossing kunnen vinden.
10. Wat moet ik doen als ik onder bewindvoering sta?
Als u onder bewindvoering staat, is het belangrijk dat u dit voorafgaand aan de behandeling aan ons doorgeeft. Wij kunnen dan samen met u en uw bewindvoerder afstemmen hoe de financiële afhandeling zal verlopen. In veel gevallen zal de bewindvoerder de betaling direct regelen en kunnen we in overleg afspraken maken over de verwerking van de factuur.
11. Worden er extra kosten in rekening gebracht door Infomedics bij te laat betaalde facturen?
Ja, er kunnen door Infomedics extra kosten in rekening worden gebracht als u niet op tijd betaalt. Wij verwijzen u daarom naar de algemene voorwaarden van Infomedics: Infomedics betalingsvoorwaarden. Wij verwachten van patiënten dat zij zelf actief hun betalingstermijnen in de gaten houden, aangezien wij niet verantwoordelijk zijn voor het opvolgen van achterstallige betalingen.
12. Wat betekenen de tandheelkundige codes en waar kan ik uitleg krijgen?
We begrijpen dat tandheelkundige codes soms verwarrend kunnen zijn. Wij staan altijd klaar om u in de praktijk uitleg te geven over de codes die we gebruiken. Wilt u zelf meer informatie opzoeken over deze codes en wat ze betekenen? Bezoek dan de website Mondzorgkosten.nl, waar u een overzicht en uitleg kunt vinden van de verschillende tandheelkundige codes.
13. Zijn de tandheelkundige kosten bij andere praktijken anders dan bij YourDental?
Nee, de tarieven voor tandheelkundige behandelingen zijn in heel Nederland hetzelfde. Deze worden namelijk landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). U kunt de officiële tarieven bekijken op de website van de NZa: NZa Mondzorgtarieven.
14. Wat houdt de nieuwe transparantieregeling in voor zorgaanbieders?
Per 1 september 2024 is een nieuwe transparantieregeling ingevoerd die bepaalt hoe zorgaanbieders patiënten moeten informeren over behandelingen, kosten en vergoedingen. Deze regeling is bedoeld om u als patiënt beter te informeren, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken over uw zorg. U kunt de volledige regeling nalezen via de volgende link: NZa Transparantieregeling.
15. Is YourDental aangesloten bij een branchevereniging?
Ja, wij zijn aangesloten bij twee belangrijke brancheverenigingen: de KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde) en de NVM (Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten). Meer informatie over deze verenigingen kunt u vinden op hun websites: